Wanneer je een onveilige situatie of handeling ziet, ben je verplicht deze direct op te lossen of weg te nemen wanneer dit mogelijk is. En ook al heb jij deze onveilige situatie voorgoed verholpen, dan toch is het melden daarvan belangrijk: We kunnen er van leren. Elke melding van een onveilige situatie is zinvol. Meldingen van onveilige situaties kunnen bijvoorbeeld leiden tot:
Gelukkig gebeuren er ook veel dingen wél veilig. In de Veilig voor Elkaar App, is het ook mogelijk om veilige situaties te melden. Op deze manier kunnen we ook de goede situaties benoemen. Dit kunnen alle medewerkers doen!
Naast de onveilige en veilige meldingen, is het ook mogelijk om schade, milieuschade en ongevallen te melden in de Veilig voor Elkaar app.
Nadelen van meldingen op de “oude manier”
Een onveilige situatie moet snel gemeld worden. Het moet weinig tijd en moeite kosten. Om die reden heeft Van Wijnen een applicatie ontwikkeld die jij op je smartphone kunt downloaden.
Met de Veilig voor Elkaar App kun je snel een melding maken. Hieronder nemen we de te volgen stappen even kort door:
Wat doe ik bij een onveilige situatie?
Na het versturen van de melding van de onveilige situatie ontvangt je direct leidinggevende (van Van Wijnen) direct een e-mail bericht van de melding. Hij/zij kan direct maatregelen treffen als de onveilige situatie niet direct door de melder kon worden verholpen.
Ik ontvang een e-mail waarin staat wat je direct leidinggevende (uitvoerder) met mijn melding heeft gedaan. Indien de situatie is opgelost kan de melding worden afgesloten. Je ontvangt als melder van de onveilige situatie hierover een e-mailbericht.
Heb je nog geen account of werkt het account niet voldoende? Meld dit dan meteen bij je leidinggevende.
Hieronder volgen de stappen voor het maken van een melding in de Veilig voor Elkaar app. Klik op de tegel "Melden" voor het maken van een melding.
Maak een keuze in wat voor soort melding je graag aan wilt maken. bijvoorbeeld "onveilige situatie".
Op basis van de GPS verschijnen de 5 (bouw)locaties die het dichtste bij de telefoon zijn. in het voorbeeld zijn de locaties van vastgoedbeheer opgenomen. Werk je op de bouwplaats, dan zul je de bouwlocaties in de buurt zien.
De standaard informatie is al ingevuld. Zeer belangrijk is het invullen van je korte maar duidelijk omschrijving van de situatie of het ongeval.
Vul de gevraagde informatie in. Probeer ook vooral één of meerdere foto`s toe te voegen voor een beter beeld van de situatie.
Nadat je de melding hebt verstuurd, ontvang je een bevestiging in het startmenu van de app. De verantwoordelijke van de locatie heeft nu een e-mail ontvangen. Ook is het mogelijk om vanuit de app meldingen (notificaties) te krijgen wanneer er een melding in de app is aangemaakt.